Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2017

ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟΣ (επιπτώσεις - τρόποι αντιμετώπισης)


ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟΣ



Αρνητικές επιδράσεις του καταναλωτισμού για το άτομο:
·        Στον ψυχισμό του:
ü Άγχος για την απόκτηση όλο και περισσότερων υλικών αγαθών.
ü Συμπλέγματα κατωτερότητας σε άτομα που αδυνατούν να εξασφαλίσουν ισάριθμα με μας  αγαθά       εκδήλωση φαινομένων κοινωνικής παθογένειας (π.χ. βία, έγκλημα, ναρκωτικά…)
ü Ο καταναλωτής, χωρίς μέτρο, είναι δέσμιος των ανικανοποίητων, συνήθως πλασματικών, αναγκών του.
·        Στην πνευματική του υπόσταση:
ü Η ταύτιση του «έχειν» με το είναι οδηγεί στην αδιαφορία για την πνευματική καλλιέργεια.
·        Στην εργασιακή – επαγγελματική του απασχόληση:
ü Η εργασία αντιμετωπίζεται, συνήθως, χρησιμοθηρικά, αποκλειστικά ως πηγή κέρδους .
·        Στον κοινωνικό τομέα:
ü Ο άνθρωπος υπερεργάζεται, με αποτέλεσμα την έλλειψη ελεύθερου χρόνου αλλά και διάθεσης για ουσιαστική επικοινωνία.
ü Αναπτύσσεται ανταγωνιστική – ατομικιστική διάθεση        αναστέλλεται η διάθεση για συνεργασία
·        Στην ιδεολογία και την πολιτική συνείδηση:
ü Απομάκρυνση από ιδεολογικές αναζητήσεις, υψηλές αξίες.
ü Αδιαφορία και απαξία για τα πολιτικά ζητήματα
Τρόποι αντίστασης στην  καταναλωτική μανία της εποχής:
·        Άτομο:
ü Συνειδητοποίηση από το ίδιο το άτομο ότι η ποιότητα ζωής και η πραγματική ευτυχία δεν ταυτίζεται με την απόκτηση πληθώρας υλικών αγαθών.
ü Επαναπροσδιορισμός αξιών και επανιεράρχηση των αναγκών καθώς και ανάπτυξη πνευματικών ενδιαφερόντων που θα λειτουργούν ως αντίδοτο στην καταναλωτική φρενίτιδα του καιρού μας
ü Με κριτική στάση και εγκράτεια / αυτογνωσία
ü Συμμετοχή σε συλλόγους / ινστιτούτα καταναλωτών      προστασία από την εξαπάτηση / σωστή καθοδήγηση από ειδικούς
·        Οικογένεια:
ü καλλιέργεια πνεύματος ολιγάρκειας, εγκράτειας και αυτάρκειας.
ü ανάπτυξη της αίσθησης του μέτρου και του εφικτού.
·        Παιδεία:
ü διαμόρφωση ελεύθερων, πολυδιάστατων προσωπικοτήτων με:
§  ευρύτητα σκέψης και αυτόνομη βούληση
§  εσωτερικές αντιστάσεις
§  ορθή διαβάθμιση των προτεραιοτήτων τους
·        πνευματικοί άνθρωποι:
ü συμβολή στη διαμόρφωση μιας νέας αντίληψης που θα διασφαλίζει την εσωτερική ισορροπία του ανθρώπου και θα στοχεύει στη δημιουργία μιας κοινωνίας με ανθρωπιστικά ιδεώδη και ανάλογους προσανατολισμούς.
·        Μ.Μ.Ε:
ü Προβολή θετικών προτύπων, ατόμων απαλλαγμένων από μικροαστικές αντιλήψεις (νεοπλουτισμός, κοινωνική επίδειξη…) με τις υγιείς αξίες και ιδανικά, που αγωνίζονται για την πραγμάτωση υψηλών στόχων.
·        Πολιτεία:
ü Επιβολή δεοντολογικών αρχών στην αθέμιτη και παραπλανητική διαφήμιση, ώστε να μη λειτουργεί ως παράγοντας παραπληροφόρησης και μαζοποίησης.
ð Λόγοι που καθιστούν αναγκαία τη διαμόρφωση καταναλωτικής συνείδησης:
·        Οι συνεχείς αυξήσεις στις τιμές των καταναλωτικών αγαθών, προϊόντων και υπηρεσιών. Το υψηλό κόστος ζωής συμπιέζει τα εισοδήματα των καταναλωτών, ιδίως εκείνων των οποίων οι οικονομικές δυνατότητες είναι περιορισμένες.
· Η ακαταλληλότητα πολλών τροφίμων που διοχετεύονται στο καταναλωτικό κοινό. Πολλά από αυτά λόγω της σύστασής τους ευθύνονται για την πρόκληση σοβαρών παθήσεων και δυσλειτουργιών στον ανθρώπινο οργανισμό. Ιδιαίτερης σημασίας είναι και τα διατροφικά σκάνδαλα που κατά καιρούς γνωστοποιούνται.
·     Η επικινδυνότητα πολλών προϊόντων (λ.χ. ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, προϊόντων καπνού, παιχνιδιών), των οποίων η χρήση ενέχει σοβαρότατες συνέπειες για την υγεία και την ακεραιότητα των καταναλωτών, ιδίως των παιδιών.
·        Η πιθανότητα αγοράς ελαττωματικών προϊόντων ή προϊόντων που δεν ανταποκρίνονται στις εξαγγελίες και τις δεσμεύσεις των διαφημιστών τους.
·    Η συνθετότητα των διαφημιστικών μέσων που αποσκοπώντας στην πειθώ του καταναλωτή, τελικά τον χειραγωγούν και τον οδηγούν σε απώλεια της προσωπικής βούλησης και ελευθερίας.
·        Η ασύδοτη δράση μεγάλων βιομηχανιών ή πολυεθνικών εταιρειών, η οποία συχνά στρέφεται εναντίον πολιτών-καταναλωτών (κερδοσκοπώντας εις βάρος τους), εναντίον κυβερνήσεων (προκαλώντας αποσταθεροποίηση), εναντίον λαών και κοινωνιών (προσβάλλοντας πολιτιστικά στοιχεία και διογκώνοντας τη φτώχεια και τον αποκλεισμό) και εναντίον του περιβάλλοντος (υποβαθμίζοντας ή καταστρέφοντάς το με πολλαπλούς τρόπους).
·        Η ιδιαίτερη μέριμνα που πρέπει να επιδεικνύεται για τα παιδιά, τα οποία είναι περισσότερο ευάλωτα στους μηχανισμούς της διαφήμισης και στη δημιουργία τεχνητών αναγκών.
·        Οι συνέπειες του ακολουθούμενου καταναλωτικού προτύπου ζωής: η επιβάρυνση του οικογενειακού προϋπολογισμού, που οδηγεί στην υπερχρέωση και στον υπερδανεισμό, η παραμέληση σοβαρών όψεων της ζωής και η επικέντρωση στην ύλη, στην αφθονία και στις συνεχείς αγορές.


ð Φορείς που θα μπορούσαν να μεταδώσουν την κατάλληλη αγωγή για τη διαμόρφωση της καταναλωτικής συνείδησης:
·        Η οικογένεια και κυρίως οι γονείς οφείλουν να εκπαιδεύουν τους νέους στην ορθή καταναλωτική συμπεριφορά, ιεραρχώντας τις ανάγκες και τις προτεραιότητες, επιλέγοντας τα κατάλληλα προϊόντα, θέτοντας περιορισμούς.
· Το εκπαιδευτικό σύστημα μέσω του ανθρωποκεντρικού του προσανατολισμού, μιας επιμελημένης αγωγής υγείας και της ενίσχυσης της οικολογικής συνείδησης των νέων.
·        Οι κρατικές υπηρεσίες (λ.χ. το Υπουργείο Εμπορίου ή οι Νομαρχίες) με συνεχείς ελέγχους στην αγορά για τις τιμές, την ποιότητα και την καταλληλότητα των προϊόντων, αλλά και με εκστρατείες ενημέρωσης των πολιτών.
·        Τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, με ενημερωτικές εκπομπές, εκδόσεις και πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.
· Οι οργανώσεις των καταναλωτών μπορούν να ενημερώνουν, να καταγγέλλουν, να διαμαρτύρονται προασπίζοντας έτσι τα δικαιώματά του καταναλωτικού κοινού.
·        Ο επιστημονικός κόσμος, ο οποίος μπορεί να ενημερώνει τους πολίτες για την καταλληλότητα και την ωφελιμότητα διαφόρων προϊόντων, παρακινώντας στην αγορά τους όπως επίσης και για την επικινδυνότητα και βλαπτικότητα άλλων αποτρέποντας από αυτήν.



___________________________________________
___________________________________________ ___________________________________________

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου